2. 5. Homo sovieticus a współczesne społeczeństwo
1. Geneza człowieka sowieckiego - homo sovieticusa
a. w XIX w. powstała ideologia socjalistyczna
– przeprowadzenie rewolucji w celu obalenia starego porządku klasowego
– próba realizacji idei społeczeństwa bezklasowego
b. w wyniku rewolucji październikowej w 1917 r. powstało pierwsze państwo komunistyczne – Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR)
c. pożądane cechy idealnego człowieka sowieckiego:
– silne zaangażowanie w sprawy partii komunistycznej i państwa
– rezygnacja z osobistych aspiracji
– rezygnacja z własnej indywidualności
d. krytyczny obraz homososa w dziele Aleksandra Zinowiewa Homno sobieticus
– apatyczny
– roszczeniowy
– niesamodzielny
– pozbawiony inicjatywy i ambicji
– pozbawiony indywidualności
– reprezentujący niski poziom etyczny
2. Homo sovieticus w warunkach polskich
a. Czesław Miłosz – Zniewolony umysł
b. Józef Tischner
– Etyka solidarności
– Homo sovieticus
c. kluczowe cechy współczesnego homo sovieticusa
– akceptacja wolnego rynku ze względu na możliwość zarabiania pieniędzy
– zrzucanie z siebie odpowiedzialności za osobiste decyzje
3.Trudności w adaptacji do nowej sytuacji gospodarczej po transformacji ustrojowej
a. reformy gospodarcze lat 90-ych XX wieku
– przywrócenie własności prywatnej (tzw. prywatyzacja)
– prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych
– przywrócenie gospodarki wolnorynkowej
– demokratyzacja ustroju politycznego
b. tzw. plan Balcerowicza
– reforma finansów państwa
przywrócenie równowagi budżetowej
program oszczędnościowy
– przywrócenie gospodarki wolnorynkowej – m. in. uwolnienie cen i płac
– zmiana struktury własnościowej w gospodarce
prywatyzacja
reprywatyzacja
mała prywatyzacja
c. koszty społeczne transformacji
– szybko postępująca inflacja
– gwałtowny wzrost bezrobocia
– obniżenie poziomu życia – problem ubóstwa
– liczne przypadki degradacji społecznej
d. trudności z adaptacją części społeczeństwa do nowych warunków życia