5. 4. Opinia publiczna
1. Opinia publiczna to:
– zbiór poglądów, przekonań i ocen na określony temat, wyrażany jawnie przez znaczną część społeczeństwa
– rodzaj opinii wygłaszany publicznie w celu wywarcia wpływu na aparat władzy
– rodzaj opinii, który możemy poznać wyłącznie za pomocą mediów
2. Ośrodki badania opinii publicznej w Polsce
a. Ośrodek Badania Opinii Publicznej (OBOP)
– pierwotnie należał do Telewizji Polskiej
– w wyniku sprzedaży przeszedł na własność firmy Taylor Nelson Sofres (TNS)
– obecnie działa jako TNS Polska
b. Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS)
– powstało w 1982 r
– do początku lat 90-ych było pod kontrolą Urzędu Rady Ministrów
– od 1997 r. jest niezależną fundacją
c. Instytut Badań Rynkowych i Społecznych
d. Ipsos - oddział wywodzącego się z Francji koncernu międzynarodowego
3. Metody badań opinii publicznej
a. sondaże
b. ankiety
c. wywiady
– indywidualny wywiad pogłębiony
– zogniskowany wywiad grupowy
d. sondy
4. Manipulowanie opinią publiczną
a. techniki manipulacyjne
– powoływanie się na autorytety
– nadawanie negatywnych etykiet
– wybiórcze publikowanie wyników badań (tylko korzystnych)
– stosowanie nieuzasadnionych uogólnień
b. instytucje stojące na straży rzetelności badań opinii publicznej
– Europejskie Stowarzyszenie Badaczy Opinii Publicznej i Rynku (ESOMAR)
– Organizacja Firm Badania Opinii Publicznej i Ryniu (OFBOR)
5. Oddziaływanie badań opinii publicznej
a. opinia publiczna skutecznie wpływa na decyzje polityków
b. publikowane wyniki badań opinii publicznej mogą wpływać na jej zmianę