Udostępnij tę stronę znajomym!!!

 

5. 4. Opinia publiczna

 

1. Opinia publiczna to:

– zbiór poglądów, przekonań i ocen na określony temat, wyrażany jawnie  przez znaczną część społeczeństwa

– rodzaj opinii wygłaszany publicznie w celu wywarcia wpływu na aparat władzy

– rodzaj opinii, który możemy poznać wyłącznie za pomocą mediów

 

2. Ośrodki badania opinii publicznej w Polsce

a. Ośrodek Badania Opinii Publicznej (OBOP)

– pierwotnie należał do Telewizji Polskiej

– w wyniku sprzedaży przeszedł na własność firmy Taylor Nelson Sofres (TNS)

– obecnie działa jako TNS Polska

b. Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS)

– powstało w 1982 r

– do początku lat 90-ych było pod kontrolą Urzędu Rady Ministrów

– od 1997 r. jest niezależną fundacją

c. Instytut Badań Rynkowych i Społecznych

d. Ipsos - oddział wywodzącego się z Francji koncernu międzynarodowego

 

3. Metody badań opinii publicznej

a. sondaże

b. ankiety

c. wywiady

– indywidualny wywiad pogłębiony

– zogniskowany wywiad grupowy

d. sondy

 

 4. Manipulowanie opinią publiczną

a. techniki manipulacyjne

– powoływanie się na autorytety

– nadawanie negatywnych etykiet

– wybiórcze publikowanie wyników badań (tylko korzystnych)

– stosowanie nieuzasadnionych uogólnień

b. instytucje stojące na straży rzetelności badań opinii publicznej

– Europejskie Stowarzyszenie Badaczy Opinii Publicznej i Rynku (ESOMAR) 

– Organizacja Firm Badania Opinii Publicznej i Ryniu (OFBOR)

 

5. Oddziaływanie badań opinii publicznej 

a. opinia publiczna skutecznie wpływa na decyzje polityków

b. publikowane wyniki badań opinii publicznej mogą wpływać na jej zmianę