Udostępnij tę stronę znajomym!!!

 

Opis gospodarki francuskiej z dziennika angielskiego ekonomisty, agronoma i podróżnika, A. Younga

18 maja. Jeżeli Francja nie ma dobrego rolnictwa do po­kazania nam, to ma za to drogi (…) Cała droga z Samer jest zbudowana w podziwu godny sposób; jest to szeroka szosa, dla przeprowadzenia której zrównano pagórki do poziomu do­lin. To wszystko napełniałoby mnie podziwem, gdybym nie znał wstrętnych powinności szarwarkowych (corvées), które każą mi litować się nad nieszczęśliwymi drobnymi rolnikami, z których wyciśnięto pracę, aby siłą stworzyć tę całą wspa­niałość.

(…) Zwiedziłem manufakturę Van Robais, założoną przez Ludwika XIV, o której tyle mówił Voltaire i inni pisarze. Chciałem zasięgnąć jak najwięcej wiadomości o wełnie i ma­teriałach sukiennych. W rozmowach z właścicielami manufak­tury stwierdziłem, że interesują się oni polityką i z oburzeniem potępiają nowy układ handlowy z Anglią (…)

10 czerwca (…) W całym kraju córki i żony wieśniaków nie noszą ani obuwia, ani pończoch; rolnicy nie noszą przy pracy ani drewniaków, ani innego obuwia.

Jest to nędza, która podrywa podstawy dobrobytu naro­du, szerokie bowiem spożycie ze strony biednych powoduje ważniejsze skutki niż spożycie ze strony bogatych, a zamoż­ność narodu oparta jest przecież na obrotach i spożyciu (…)

Kobiety zbierające do fartuchów trawę dla swych krów to dalsza oznaka ubóstwa, co już zauważyłem po przybyciu do Calais (…)

14 października. Byłem w opactwie benedyktynów w Saint-Germain, by zobaczyć słupy z marmuru afrykańskie­go itp. Jest to najbogatsze opactwo Francji: opat ma 300000 liwrów rocznego dochodu.

Tracę cierpliwość, gdy widzę dochody w ten sposób po­dzielone; odpowiada to duchowi wieku X, a nie XVIII. Jakie piękne gospodarstwo można by stworzyć przy pomocy takiego dochodu! Jakie buraki! Jaką kapustę! Jakie ziemniaki! Ja­ką lucernę! Jaką wełnę!

Czyż to wszystko musi być po to, aby jeden duchowny mógł obrastać w tłuszcz? ...

Historia powszechna. Czasy nowożytne 1640-1870. Wybór tekstów źródłowych, pod red. Bronisława Krauzego, Warszawa 1951, str. 210-211

 

A. Wyjaśnij, czym były wspomniane w źródle manufaktury.

B. Oceń sytuację materialną chłopów.

C. Przedstaw stosunek autora do bogactwa benedyktynów w Saint-Germain.