Ustawa Licet Iuris Cesarza Ludwika Bawarczyka z 1338 r.
Ludwik z Bożej łaski cesarz rzymski, zawsze wspaniały. Na wieczną rzeczy pamiątkę. Postanowienia obojga praw wyraźnie stwierdzają, że od początku godność i władza cesarska pochodziły bezpośrednio od samego Boga oraz że Bóg poprzez cesarza i królów nadawał świeckie prawa rodzajowi ludzkiemu i że cesarz na podstawie samego wyboru tych, do których należy elekcja, staje się prawdziwym cesarzem i nie potrzebuje niczyjego zatwierdzenia czy aprobaty, ponieważ w sprawach doczesnych nie ma na ziemi wyższego nad nim lecz jemu samemu podlegają ludy, a sam Pan Jezus Chrystus rozkazał, aby zostało oddane co jest Bożego Bogu a co cesarskiego cesarzowi.
Ponieważ jednak niektórzy, zwyciężeni ślepotą zrodzoną z chciwości, pychy i niektórych pism, okazując, że posiadają znajomość rzeczy, mimo że zboczyli z drogi słusznego rozumowania, wystąpili kłamliwie i podstępnie z pewnym szkodliwym i przewrotnym pomysłem przeciwko władzy i powadze cesarza, prawom elektorów cesarskich i innych książąt oraz wiernych cesarstwa, głosząc w swej wstrętnej śmiałości, że godność i władza cesarska pochodzi od papieża, i że wybrany na cesarza z mocy elekcji nie jest w istocie cesarzem ani królem, tak długo aż przez papieża względnie Stolicę Apostolską nie będzie umocniony, zatwierdzony i ukoronowany; przez tego rodzaju przewrotne twierdzenia oraz szkodliwe sformułowania stary wróg porusza spory, wznieca kłótnie, przygotowuje walki, popiera bunty; przeto w celu zapobieżenia tak wielkiemu złu za radą i zgodą elektorów i innych książąt Rzeszy ogłaszamy, że godność i władza cesarska pochodzi bezpośrednio od samego Boga, i że od dawna według prawa i zwyczaju cesarstwa zostało uznane, że skoro ktoś jest wybrany na cesarza względnie na króla przez elektorów cesarstwa jednomyślnie lub większością głosów, natychmiast z samego wyboru staje się prawdziwym, ustanowionym i wyznaczonym królem i cesarzem rzymskim i onże winien być darzony posłuchem od wszystkich poddanych cesarstwa, ma też pełną władzę w zakresie zarządzania dobrami i prawami cesarstwa i czynienia tego wszystkiego, co należy do rzeczywistego cesarza i nie potrzebuje aprobaty, zatwierdzenia, powagi czy zgody ani papieża ani Stolicy Apostolskiej ani nikogo innego.
Ustanawiamy więc mające obowiązywać na zawsze takie prawo, że wybrany na cesarza jednomyślnie lub większością głosów elektorów, na podstawie samej elekcji ma być uznawany i przyjmowany przez wszystkich jako prawdziwy i legalny cesarz i tym samym powinien cieszyć się posłuchem od wszystkich poddanych cesarstwa, ma mieć cesarską władzę zarządzania i sądownictwa oraz pełnię władzy monarszej, od wszystkich ma być uważany i usilnie popierany, jako mający i dzierżący ją (…).
Prawo to zostało spisane i ogłoszone w grodzie naszym we Frankfurcie, dnia 6 września roku pańskiego 1338, w 23 roku naszego królestwa, w 11 zaś cesarstwa.
Za: Historia państwa i prawa. Wybór tekstów źródłowych, pod red. Bogdana Lesińskiego, Poznań, str. 38-39
A. Napisz, do jakiego sporu politycznego i ideowego nawiązuje cytowany dokument.
B. Rozstrzygnij, czy cytowany dokument reprezentuje ideę papocezaryzmu. Swoją odpowiedź uzasadnij, odnosząc treść cytowanego źródła do definicji papocezaryzmu.
C. Scharakteryzuj poglądy ludwika Bawarczyka na temat pochodzenia i znaczenia władzy cesarskiej.
D. Przedstaw tryb obsadzania tronu cesarskiego.