Postanowienia dotyczące nauczania języka w szkołach ludowych w Poznańskiem. 27 października 1873 r.
I. Językiem nauczania wszystkich przedmiotów, z wyjątkiem religii i śpiewu kościelnego, jest język niemiecki. Językiem polskim można się posługiwać pomocniczno tylko o tyle, o ile jest to niezbędne dla zrozumienia przedmiotu nauczania.
II. Nauka religii i śpiewu kościelnego dla dzieci mówiących po polsku ma być udzielana w języku ojczystym. Jeśli jednak znają one język niemiecki na tyle, że mogą zrozumieć udzielane w nim wyjaśnienia, należy, na podstawie zezwolenia rejencji, wprowadzić również nauczanie tych przedmiotów w języku niemieckim, na średnim i wyższym stopniu nauczania.
IV. Język polski pozostaje przedmiotem nauczania dla dzieci mówiących po polsku; (…)
Udział dzieci niemieckich w nauce polskiego wymaga zgody powiatowego inspektora szkolnego. (…)
Za: Polska w latach 1864-1918. Wybór tekstów źródłowych do nauczania historii, pod red. Adama Galosa, Warszawa 1987, str. 32
Postanowienia dotyczące nauki języka polskiego w szkołach ludowych w Poznańskiem i na Pomorzu Gdańskim. 7 września 1887 r.
Berlin, 7 września 1887.
Na podstawie udzielonego mi najwyższego pełnomocnictwa zarządzam niniejszym zniesienie języka polskiego we wszystkich bez różnicy szkołach ludowych prowincji poznańskiej oraz przeznaczenie uzyskanych przez to wolnych godzin na naukę i ćwiczenie języka niemieckiego.
Przywiązuję dużą wagę do tego, aby niniejsze zarządzenie natychmiast zostało wcielone w życie, i proszę uniżenie Waszą Wielmożność o poinformowanie rejencji poznańskiej i bydgoskiej, że plany lekcyjne we wszystkich szkołach ludowych obydwu tych okręgów zostaną odpowiednio zmienione oraz że zmienione plany lekcyjne mają być wprowadzone od najbliższego półrocza zimowego. Królewskie rejencje mają przysłać odpisy swoich zarządzeń w tej sprawie.
W zastępstwie pana ministra oświaty. Lucanus.
Za: Polska w latach 1864-1918. Wybór tekstów źródłowych do nauczania historii, pod red. Adama Galosa, Warszawa 1987, str. 33
A. Na podstawie dokumentu z 1873 r. przedstaw udział języka polskiego w nauczaniu w szkołach ludowych.
B. Na podstawie dokumentów z 1873 i 1887 r. wyjaśnij, w jakim kierunku ewoluowała pruska polityka narodowościowa w drugiej połowie XIX w. Swoją odpowiedź uzasadnij.