Udostępnij tę stronę znajomym!!!

 

Mowa prokuratora w procesie o strajk dzieci polskich we Wrześni. Listopad 1901 r.

Zasadniczą cechę charakterystyczną obecnego procesu stanowi anta­gonizm, który istnieje w prowincji poznańskiej pomiędzy Niemcami a Polakami, i naprężenie, które się rozwija pomiędzy żywiołem niemie­ckim a polskim i coraz więcej się potęguje przez walkę w prasie, zgro­madzeniach i inne okoliczności. Ta walka stała się ostatecznie tak żywą, że rząd musiał stanąć po jednej stronie – a to w wyraźnym celu, ażeby bronić niemczyzny, a wypierać polskość. Jednym właśnie ze środków obronnych jest udzielenie nauki religii w wyższych oddziałach szkół ludowych w języku niemieckim. [...] Przeciwko tym środkom powstaje najwyższe przeciwdziałanie partii polskiej, albo, jak mówią obrońcy, Polaków, i ten opór stale się ujawnia na polskich zebraniach, w prasie polskiej [...] Jako następstwo tej agitacji powstał gorący opór przeciwko wykładom religii w języku niemieckim wśród ludu polskiego, a także w szkołach. To samo pokazało się we Wrześni. Dzieci nie odpowiadały na pytania zadawane im po niemiecku [...], nawet ostentacyjnie odmówiły przyjęcia podręczników niemieckich do nauki religii, które miano im bezpłatnie rozdać; powiedziały przy tym: jesteśmy Polakami i nie chcemy się uczyć tej niemieckiej religii. Wobec tego oporu rząd posta­nowił najpierw, ażeby do pewnego czasu religię tylko wykładano, lecz nie zadawano dzieciom pytań. Potem nastąpiły naprzód łagodne, na­stępnie zaś surowe napomnienia, na koniec zagrożono karami, naresz­cie wykonano je pozostawiając dzieci w kozie i poddając je chłoście [...]

Źródła do dziejów Polski w XIX i XX wieku, t. II: Lata 1864-1918, wybór tekstów źródłowych A. Szwarc, R. Turkowski, Pułtusk 2000, str. 211

 

A. W jaki sposób prokurator uzasadnia nasilenie się polityki antypolskiej na przełomie XIX i XX w.?

B. Jaka decyzja legła u podstaw gwałtownego zaostrzenia się stosunków między państwem niemieckim a obywatelami Niemiec narodowości polskiej?

C. Wymień formy oporu wobec wprowadzenia nauczania religii w języku niemieckim.