Udostępnij tę stronę znajomym!!!

 

Manifest Cara Mikołaja II o zmianie organizacji Dumy Państwowej i Rady Państwa z 20 lutego 1906 r.

Manifestem z d. 6 sierpnia 1905 r. ogłosiliśmy powołanie Dumy Państwowej składającej się z wybrańców ludności. (...) W manifeście z d. 17 października te­goż roku udzieliliśmy Dumie Państwowej nowych uprawnień w zakresie usta­wodawstwa. Równocześnie wyraziliśmy zgodę na projekt przekształcenia Rady Państwa przez zwiększenie w niej udziału osób wybranych przez ludność. (...)

Do udziału w pracy ustawodawczej Rady Państwa będą powołani w równej liczbie z członkami przez nas mianowanymi wybrani przedstawiciele ducho­wieństwa panującego w Rosji Kościoła prawosławnego, szlachty ziemstwa jak również przedstawiciele nauki, handlu i przemysłu. W tym swoim nowym składzie Rada Państwa będzie miała te same uprawnienia w zakresie ustawo­dawstwa, jakie ma Duma Państwowa.

Pozostawiając nienaruszone zasady ustroju, wedle których żadna ustawa nie może przyjść do skutku bez naszego zatwierdzenia, ustanawiamy na przyszłość jako ogólną zasadę, że od tej chwili kiedy zostaną powołane Rada Państwa i Duma Państwowa, żadna ustawa nie będzie mogła uzyskać mocy bez przyjęcia jej przez Radę i Dumę.

Jeżeli jednak w czasie gdy Duma zakończyła swe prace, nadzwyczajne okoliczności będą wymagały takiego postępowania, które musi znaleźć roz­strzygnięcie na drodze ustawodawczej, wówczas Rada Ministrów przedstawi nam bezpośrednio tę sprawę. Takie postępowanie ustawodawcze nie może wszelako czynić żadnych zmian w zasadach ustrojowych ani w ustroju Rady Państwa względnie Dumy Państwowej, ani wreszcie w przepisach dotyczących wyborów do obu tych instytucji. Moc obowiązująca ustawy wydanej w tych wa­runkach gaśnie, jeżeli odnośny minister lub kierownik resortu w ciągu 2 mie­sięcy po podjęciu przez Dumę prac nie przedstawi Radzie Państwa projektu ustawodawczego, odpowiadającego tamtej ustawie, lub jeżeli Duma Państwowa lub Rada Państwa nie przyjmie takowej.

Wspólna działalność tych obu najwyższych instytucji państwowych opiera się na następujących zasadach:

Rada Państwa i Duma Państwowa są powoływane i rozwiązywane corocznie przez Nasze ukazy. (...)

Rada Państwa i Duma Państwowa mogą w porządku ustalonym przez ich organizacje podejmować inicjatywę w kierunku zniesienia lub zmiany obo­wiązujących ustaw oraz w kierunku wydania nowych ustaw z wyjątkiem zasad ustroju, których rozpatrywanie zastrzegamy naszej inicjatywie.

Projekty ustawodawcze są rozpatrywane najpierw w Dumie Państwowej i po przyjęciu przez nią idą do Rady Państwa.

Projekty ustawodawcze podjęte z inicjatywy Rady Państwa są najpierw rozpatrywane w jej łonie, a następnie, po przyjęciu ich przez nią idą do Dumy.

Wszystkie projekty ustawodawcze przyjęte przez Radę Państwa i przez Dumę Państwową będą przedstawiane do naszej decyzji. Projekty ustawodawcze, których nie przyjmie Rada Państwa lub Duma Państwowa są uważane za odrzucone.

(…)

Za: Powszechna historia państwa i prawa. Wybór tekstów źródłowych, wyboru dokonali Marian Józef Ptak i Marek Kinstler, Wrocław 1996, str. 382-383

 

A. Wyjaśnij przyczyny wydania przez cara cytowanego manifestu.

B. Przedstaw tryb powoływania Rady Państwa

C. Wyjaśnij, jakie role w strukturze władz państwowych miały pełnić Rada Państwowa i Duma Państwowa.

D. Przedstaw etapy i główne zasady procesu legislacyjnego, obowiązujące w Rosji.