4. 2. Religia we współczesnym świecie
1. Religia jako zjawisko społeczne
a. religia to zespół wierzeń dotyczących świata nadprzyrodzonego, wyróżniających się symbolami, obrzędami i rytuałami
– sacrum – dotycząca czci religijnej i kultu sfera święta
– profanum – sfera świecka
b. wiara – wewnętrzne przekonania i postawy każdego człowieka dotyczące sacrum
b. religijność – postawa człowieka lub grupy społ. wobec dogmatów, nakazów i zwyczajów rel. obowiązujących w danej religii
c. struktura religii
– doktryna – zbiór poglądów dotyczących sfery sacrum
– kult religijny – różnorodne zachowania i praktyki religijne
– organizacja
d. funkcje religii
– integracja społeczeństwa
– kontrola społeczna
– nadawanie sensu w życiu
– wsparcie psychologiczne
e. formy organizacyjne
– Kościół – związek wyznaniowy
– wyznania – grupa wewnątrz religii o wspólnych zasadach wiary
– sekta – wspólnota, która oddzieliła się od Kościoła
– ruch religijny
2. Religie na świecie
a. na świecie istnieje kilka tysięcy religii
b. Najbardziej rozpowszechnione religie:
– chrześcijaństwo
wyznanie katolickie
wyznanie prawosławne
wyznanie luterańskie
wyznanie kalwińskie
wyznanie anglikańskie
– islam
– judaizm
– hinduizm
– buddyzm
– konfucjanizm
3. Znaczenie religii w historii Polski
a. Bogurodzica – pieśń religijna pełniąca funkcję hymnu
b. wybitni duchowni katoliccy:
– Mikołaj Kopernik
– Piotr Skarga
– Ignacy Krasicki
– Józef Tischner
– Jan Twardowski
– Jan Paweł II
c. wybitni przedstawiciele innych wyznań i religii
– Mikołaj Rej – kalwinizm
– Aleksander Sulkiewicz – islam
– Mojżesz Schorr – judaizm
– Władysław Szpilman – judaizm
4. Stosunki wyznaniowe w Polsce
a. w Polsce obowiązuje konstytucyjna zasada wolności religijnej
b. stosunki między państwem a Kościołem katolickim reguluje konkordat 28 lipca 1993 roku.
c. przynależność do wyznania religijnego w Polsce
– katolicy (92,8%)
– prawosławni (0,7%)
– protestanci (0,2%)
– grekokatolicy (0,1%)
– świadkowie Jehowy (0,2%)
– wyznawcy judaizmu, islamu, hinduizmu i buddyzmu (łącznie 0,2%)
3. Przejawy kryzysu religijności
a. spadek znaczenia religii w życiu współczesnych społeczeństw
– sekularyzacja
– laicyzacja
– prywatyzacja religii
b. Postawy sceptyczne wobec religii
– ateiści – osoby kwestionujące istnienie boga lub innych sił nadprzyrodzonych
– agnostycy – osoby uważające, że nie można dowieść ani istnienia, ani nieistnienia boga