3. 3. Partie polityczne w Polsce
1. Działalność partii politycznych w Polsce regulują
a. Konstytucja RP z 1997 r. (Artykuł 13)
b. ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych
– ewidencje partii politycznych prowadzi Sąd Okręgowy w Warszawie
– rejestracji dokonuje się na podstawie statutu - ustawa wymaga zgodności statutu z polskim prawem i zasadami demokracji
– główne źródła finansowania: składki członkowskie, dochody z majątku, darowizny, spadki oraz subwencje z budżetu
2. Etapy rozwoju systemu partyjnego Rzeczypospolitej Polskiej
a. do 1989 r. w Polsce panował system partii hegemonicznej (Polska Zjednoczona Partia Robotnicza oraz Zjednoczone Stronnictwo Ludowe i Stronnictwo Demokratyczne)
b. wprowadzenie pluralizmu politycznego w 1989 r.
c. etap systemu rozbicia partyjnego
– w wyborach parlamentarnych uczestniczyło kilkadziesiąt komitetów wyborczych
– 29 komitetów zdołało wprowadzić swoich przedstawicieli do sejmu
– koalicja rządowa rządu Jana Olszewskiego składała się z 4 partii politycznych
d. reformy systemu wyborczego
– wprowadzenie progów wyborczych – 5% dla partii i 8% dla koalicji
– wybór metody D'Hondta przeliczania głosów na mandaty
– przy rejestracji partii politycznej wprowadzono wymóg uzyskania poparcia 1000 obywateli (1997 r.)
e. wykształcenie się systemu wielopartyjnego w Polsce
3. Marketing polityczny
a. marketing polityczny to zespół metod, technik i praktyk, które mają na celu pozyskania poparcia obywateli dla określonej partii politycznej
b. kampania pozytywna – kreowanie pozytywnego wizerunku własnej partii politycznej
c. kampania negatywna – zmierza do zdyskredytowania przeciwników politycznych
d. populizm polityczny – praktyka polegająca na odwoływaniu się do idei i woli ludu