Innocenty III wobec przywódców IV krucjaty
(...) wy, nie mający względem Greków żadnych praw jako też władzy, daliście się poznać tym, że wasi złożywszy śluby czystości, szybko się (im) sprzeniewierzyli, skoro zwróciliście broń nie przeciw Saracenom, lecz przeciw chrześcijanom, nie dążąc do odzyskania Jerozolimy lecz do zajęcia Konstantynopola, przedkładając dobra doczesne nad bogactwo niebieskie. A winę waszą potęguje niezmiernie to, że niektórzy (spośród was) nie bacząc na stan duchowny, ani na wiek, ani też na płeć, na oczach ludzkich uprawiając nierząd, cudzołóstwo i nieprawość, nie tylko żony i wdowy, ale również matrony i dziewice powierzone Bogu, wystawili na pohańbienie ze strony młodzieńców. I nie wystarczyło wam wyczerpanie bogactw cesarskich, jako też złupienie zarówno bogatych, jak i biednych, lecz wyciągnęliście ręce po skarby kościoła, a co gorsze, po majątki kościelne, ściągając z ołtarzy srebrne tablice, zaś po sprofanowaniu kościelnego sanktuarium grabiąc ikony, krzyże i relikwie. (Wszystko to po to) ażeby kościół grecki poniżony takimi prześladowaniami odmówił powrotu pod obediencję Stolicy Apostolskiej, która dopatrzywszy się u Łacinników zgubnych przykładów i ciemnych sprawek, mogła odnieść się do nich z większą odrazą aniżeli do psów. (...)
List Innocentego III do przywódcy IV krucjaty, markiza Bonifacego z Montferratu.
Za: Jerzy Hauziński, Kraje i kultury śródziemnomorskie, Poznań 1990, str. 258-259
A. Na podstawie źródła i wiedzy pozaźródłowej wyjaśnij, czym uczestnicy IV krucjaty zasłużyli sobie na potępienie ze strony Innocentego III.
B. Wymień cztery główne zarzuty, stawiane krzyżowcom przez Innocentego III.
C. Na podstawie źródła i wiedzy pozaźródłowej rozstrzygnij, czy w ocenie Innocentego wyodrębnienie się Kościoła wschodniego w wyniku schizmy wschodniej uzasadniało stosowanie wobec nich przemocy i okrucieństw.